PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS III SD NEGERI 47 UNRA KECAMATAN AWANGPONE KABUPATEN BONE MELALUI PENGGUNAAN ALAT PERAGA DEKAK-DEKAK
Keywords:
Teaching Aids, Dekak-dekak, Mathematics learning outcomesAbstract
This research is a Classroom Action Research that aims to improve the mathematics learning outcomes of the third-grade students of SD Negeri 47 Unra through the application of Dekak-Dekak teaching aids. The subjects of this study were of the 9 people of the third-grade students at SD Negeri 47 Unra. The action plan in this study consisted of two cycles with four stages, namely : planning, implementation, observation and reflection. The data collection techniques used were observation and testing. The data analysis techniques used were qualitative and quantitative techniques. The results of the study showed that there was an increasing in the students' mathematics learning outcomes from cycle I (sufficient qualification) to good qualification in cycle II. The conclusion of this study is that the application of Dekak-Dekak teaching aids can improve the mathematics learning outcomes of the third-grade students of SD Negeri 47 Unra, Awangpone District, Bone Regency.
References
Aprinawati, I. (2017). Penggunaan media gambar seri untuk meningkatkan kemampuan berbicara anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 72-80.
Arikunto, S. 2017. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Febriyanti, C., & Seruni, S. (2015). Peran minat dan interaksi siswa dengan guru dalam meningkatkan hasil belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(3).
Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93-97.
Hartanti, D. (2019). Meningkatkan motivasi belajar siswa dengan media pembelajaran interaktif game kahoot berbasis hypermedia.
Hidayati. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Mengunakan Alat Peraga Dekakdekak pada Siswa Kelas III SD Negeri Sardonoharjo 2 Kecamatan Ngaglik. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Murtado, dkk. (2023). Optimalisasi pemanfaatan media pembelajaran online sebagai upaya meningkatkan hasil belajar siswa di sekolah menengah atas. Journal on Education, 6(1), 35-47.
Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality sebagai media pembelajaran. Jurnal pendidikan teknologi dan kejuruan, 13(2), 174-183.
Narayani, N. P. U. D. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Berbasis Pemecahan Masalah Berbantuan Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 220-229.
Nurazizah, Sudarto & Yunus, S. R. (2017). Pengaruh penggunaan metode mind mapping pada model pembelajaran kooperatif tipe nht (number head together) terhadap keterampilan berpikir kreatif dan hasil belajar ipa peserta didik kelas VII SMPN 6 Watampone. Jurnal IPA Terpadu, 1(1), 80-93.
Rahmat, S. T. (2015). Pemanfaatan multimedia interaktif berbasis komputer dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 7(2), 196-208.
Sasomo, B. (2023). Analisis Problematika Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Matematika Pada Tingkat SMP. Indonesian Journal Of Education and Learning Mathematics, 4(01), 16-21.
Sudarto, S., Abd. Kadir, & A. Husnul Hatimah As. (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE BERBANTUAN GOOGLE JAMBOARD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS V SD INPRES 5/81 BAJOE. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 3(8), 395–402. Retrieved from https://www.bajangjournal.com/index.php/JOEL/article/view/7598
Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Ihsan Madani.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Cakrawala Ilmiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.